Necesitatea unui reflexii comune romano-maghiare cu ocazia zilei nationale a Romaniei. Pierderea independentei economice.

Attila Nagy: Omul cand pierde identitatea sa omeneasca, interioara, apara importanta identitatii nationale, ca sa astupe golul interior.
In fiecare an, ziua nationala a Romaniei 1 decembrie, se petrece cu reprosuri de partea unei parti a maghiarilor, secuilor la adresa romanilor, pe baza acordului de pace de la Trianon si pe baza celor intamplate la Alba Iulia in ziua 1 decembrie. Pentru romani este o zi a bucuriei, din partea unor unguri, secui o zi de doliu, cum considera foarte multi. Oare e posibila depasirea “contradictiilor” generate de ziua Romaniei 1 decembrie?! Oare e posibil ca aceasta zi sa fie si ziua reflexiei asupra celor intamplate in istorie, cu care reflexie sa depasim reflexele contradictorii si mai ales de partea maghiarimii sa fie depasita problema “doliului national”?!
Eu m-am uitat la Etno Tv in ziua 1 decembrie, a fost o sarbatorire modesta, in privinta noastra a maghiarilor nu am observat nimic, care sa se faca simtite la adresa maghiarimii, ca cine este invingatorul si cine este invinsul. Contradictia asta trebuie depasita, a venit timpul. Evolutia spirituala negativa a maghiarilor in Bazinul Carpatic poata sa fie o problema si a romanilor de aici incolo si asta trebuie sa fie reflectat intr-o reflexie comuna.
Dupa viziunea mea in Ardeal populatia maghiara si secuiasca ulterior mai putin, au avut o evolutie negativa, mai ales pe plan spiritual, care a dat efecte si pe plan exterior, mai ales in tratarea inamicului exterior, turcii, austriecii. Romanii, aproape in aceeasi conjunctura cu maghiarii si secuii au avut o evolutie pozitiva in Ardeal, care se datoreaza evolutiei lor pozitive pe plan spiritual – se datoreaza ortodoxiei lor, care a fost o sursa de energie spirituala vitala. Evolutia celor doua popoare, la maghiari in sens negativ, la romani in sens pozitiv, s-a intamplat in fond in inconstientul national si s-a intamplat in relatia mintii cu sufletul, in relatia cu Dumnezeu. Dupa parerea mea, asta trebuie meditat intr-o meditatie comuna si nu in contradictie, nu ca un confilct intre bucuria si doliul national.
Problema identitatii nationale se leaga de problematica misticismului. Mistica incepe cu armonizarea mintii cu sufletul, constientizarea chipurilor sufletului si se continua intr-un drum de indumnezeire cu scopul unirii cu Dumnezeu. Evolutiile negative ale maghiarimii au inceput cu disarmonia dintre minte si suflet, din nereflectarea problemelor interioare. Crestinismul pe care l-am preluat noi ungurii, crestinismul occidental, a marginalizat aceasta problema, chiar suferea si el din acest punct de vedere – mistica in occident a fost marginalizata cu suspiciune chiar si in evul mediu cand era in inflorire.
Pánczél Hegedûs János, intr-un articol scris despre misticul german, Iohannes Tauler pune un mare semn de intrabare: catolicismul maghiar nu a fost preocupat de mistica, adica foarte putin. Trairea mistica da adevarata identitate a omului si a natiunii, nu exista identitate nationala fara mistica, fara trairea mistica. Cred ca aici este explicatia adanca, pentru ce am avut noi ungurii o evolutie negativa in istorie, o evolutie negativa in Ardeal.
Romani au avut o evolutie pozitiva fata de noi ungurii chiar daca au avut o istorie grea. Evolutia pozitiva a romanilor este datorata ortodoxiei lor, in care mistica nu este marginalizata ca in crestinismul occidental, din contra chiar este in centru, este o sursa, este o radacina a trairii religioase.
Noi ungurii trebuie sa reflectam in paralel cele doua evolutii, a noastra si a romanilor. Trebuie sa reflectam, la evolutia noastra negativa in adancul sufletului nostru national si paralel cu asta trebuie sa reflectam la evolutia pozitiva a romanilor, mai ales in privinta misticii ortodoxe, care a fost sursa evolutiei lor, ca pe un ideal pozitiv, din care putem trage concluzii pentru rezolvarea crizei noastre nationale, ma gandesc la o rezolvare spirituala, interioara. Criza noastra prin care am ajuns la Trianon nu este rezolvata si in continuare suntem sub influenta unui culturi occidentale nefaste, unde omul ideal este omul dezintegrat, unde mintea este in totala disarmonie cu sufletul si nici nu mai vorbesc de relatia cu Dumnezeu.
Mi se pare mie, ca problema maghiarimii, cauza din care am ajuns la Trianon, incepe sa cuprinda incet incet si pe romani. Romanul este amenintat de aceaasi boala ca si ungurii, disarmonia minti cu sufletul si pierderea relatiei cu Dumnezeu care a fost taria romanului – si din cauza asta pierderea identitatii nationale. Boala asta e foarte periculoasa ca te mananca asa nevazut, neobservat. Voi romanii trebuie sa reflectati tot asa in paralel, fara resentimente, fara mandria invingatorului, la cele doua evolutii, la cea maghiara negativa si la evoluatia voastra pozitiva de pana acuma. Trebuie sa constientizati pericolul care a pus la pamant maghiarimea, sa invatati din aceasta greseala,  care problema este si in sufletele voastra intr-un mod foarte amenintator. A-ti castigat Ardealul prin valoarea voastra spirituala, prin mistica ortodoxa, pe care sinteti in pericol sa o uitati sa o pierdeti, pentru stralucirea occidentului. Nu uitati ca impotriva occidentului dezintegrant, nimicitor din punct de vedere spiritual, nu puteti lupta cu o alta organizare exterioara, ceva autohton, puteti lupta numai spiritual, cu ceea ce v-a dat putere in istorie pana acum.
Reflectati la soarta noastra, fara a gandi ca santeti invingatori, ca sa nu ajungeti acolo unde santem noi pe plan spiritual – ca nu conteaza cat de mare este tara. Si uitati mandria invingatorului, uitati ca maghiarimea din Ardeal a fost orgolioasa, ca i-a considerat pe romani pe baza mandriei stapanului, ca pe niste ciobani fara cultura. Aceasta mandrie a costat, din cauza mandriei n-am putut constientiza “pericolele” din interior, din exterior. Dar nu cumva mintea fara suflet este mandra?! Vorbesc de mandrie, ca un pericol care poate sa cuprinda omul, prin slabiciunea sa si nu ca un lucru care in general reprezinta pe romanii la adresa maghiarimii.
A-ti castigat Ardealul pe plan politic, ca a-ti insufletit lupta cu un suflet, cu spirit ortodox romanesc, dar aveti grija, daca sufletul moare atunci ramaneti cu un Ardeal, ca un ogor fara vitalitate.
Cred ca a venit ultimul ceas al reflexiei, daca nu facem asta, santem pierduti impreuna. Trebuie depasita mandria invingatorului, trebuie depasita gandirea sinistra a maghiarimii, obsesia “doliului national”, amandoua au devenit periculoase din cauza ca nu lasa loc reflectarii la pericolele adevarate, la problemele adevarate, care ne ameninta din interior si din exterior. Pe noi toti romani, unguri, secui, 1 decembrie ne pune in fata unor probleme care au devenit probleme comune.
Cred ca de partea maghiarimii este esentiala depasirea “doliului national”, că gandirea asta impiedica revitalizarea natiunii. Adevaratele probleme ale maghiarimii si  secuimii nu sant de natura drepturilor, autonomiei, institutiilor, ci sant de natura spirituala, unde cu o reflexie adanca poti intra si rezolva prin constientizare – si problemele astea au devenit comune cu romanii.
Problemele noastre trebuie rezolvate prin, cu Duh, ca Duhul cunoaste adancurile sufletului, problemele sufletului, si El il vindeca prin lucrarea sa.

Alex Imreh: Eu personal, as zice ca nu ma simnt nici foarte foarte roman nici prea prea maghiar, poate ardelean. Uneori am zis ca ma simnt evreu pentru ca gindesc cu concepte create de ei, ca ma simnt american din cauza muzicii si a filmelor cu care am crescut, dar acum am repulsie fata de cultura mcdonalds. Ma simnt european, pentru ca imi convine sa ma fiu integrat intr-o lume civilizata si culturala, pentru ca ‘achiesez’ (smile) la valorile comune europene. Dar incep sa am repulsie fata de birocratia CE si fata de felul in care politica europeana se supune imperialismului american. In orice caz cu siguranta am tot mai multe retineri fata de orice falsa mindrie care de atit de multe ori s-a dovedit a fi manipulare in masa.

Anumite ipocrizii sint clare in vest, sub masca multiculturalismului si a tolerantei, de multe ori isi arata coltzii aroganta, sub un strat de generozitate constienta sint straturi atavice, subconstiente de agresivitate, dominare, superioritate. Prima data cind am ajuns in Germania am avut doar o mare senzatie de Normalitate, era curat pe strada asa cum e normal sa fie, oamenii erau civilizati asa cum e normal sa fie. Acum am ajuns sa ma bucur cind regasesc traditie, exotism, culoare in Macedonia sau Bosnia. Ma identific si cu normalitatea din Germania dar si cu culoarea din Balcani.

Am alergie fata de obiceiul penibil al americanilor de a merge obsesiv la schrink, psihanalist, abuzeaza de aceste tratamente. Duc o viata nesanatoasa cu alcool, droguri, violenta, sex, lacomie, consumism, agresivitate constanta si apoi trateaza simptomele  abuzind pina la penbil si  caraghios de pshinaliza platita cu bani grei. Problema nationala vazuta obsesiv devine pentru mine ceva asemanator, un non issue, adica intr-o mare masura o falsa problema.

Obsesia problemei nationale poate fi si o problema de orgoliu, a unor indivizi care vor sa recupereze pozitii superioare sau poate fi agresivitatea unor persoane complexate. Orice agresivitate vine din slabiciune. Orice xenofobie/sovinism este doar o manifestare a unor frustrari. Sint oameni care se simt inferiori si vor sa aiba un pretext pentru a se simti superiori. Oameni care de multe ori doar cauta scuze pentru esecurile personale.

Ar trebui sa putem stabili usor limitele bunului simț si ale demnitatii. Dar totul e relativ si diferenta dintre mindrie si orgoliu poate fi de multe ori greu de stabilit. Oamenii nu sint egali, mama mea spunea ca spicul plin lasa capul in jos, eu spun ca daca ma scuipa un tigan nu intorc si cealalt obraz sa ma mai scuipe inca o data. Un intelectual poate fi superior unui taran din multe puncte de vedere si asta este o realitate dar acel intelectual poate fi slab si inferior ca valori morale, alta realitate.

Si romanii devin ‘bolnavi’ in masura in care devin prea materialisti in societatea de consum si in masura in care din punct de vedere economic sint subjugati de globalism. Toata economia maghiara este de mult timp e in miinile strainilor, in Romania asta s-a finalizat mai tirziu, se resimte acum din ce in ce mai tare. Acum si romanii in propria lor tara simnt nevoia sa recupereze drepturi economice, sa nu mai fie doar angajati exploatati de companiile multinationale. Din punct de vedere economic avem tot mai mult ‘orgoliu’ de recuperat, am pierdut prea repede independenta economica, am ajuns colonie, am ajuns si noi bolnavi de consumism si de impotenta economica, intoxicati de valentine’s day, shopping, viata pe datorie la banci, complexati de inferioritatea economica la care sintem din ce in ce mai condamnati.

Acu citiva ani a inceput sa se intimple ceva ciudat, citiva romani, unii nici nu stiau limba maghiara, au ales sa locuiasca in Ungaria. Pur si simplu au facut o afacere buna, au vindut o casa la periferia orasului Oradea si au cumparat o casa mai frumoasa si mai ieftina la citiva km in vestul orasului. Continuau sa lucreze in Romania dar dormeau in Ungaria, la toti vamesii le spuneau ‘mergem acasa’. Pt ei a disparut de atunci granita chiar daca inca mai erau atunci controale stricte. In multe locuri din Europa de Vest e chiar dificil cind mergi pe sosea sa stii in ce tara esti. In Alpi intre Germania, Austria si Italia trecerea e foarte subtila, in Alsacia nemti sint si de o parte de alta a granitei, granitele au disparut, nici macar semnele de pe sosea nu difera prea mult doar gps-ul iti mai poate spune ‘in ce tara esti’, stii ca ai ajuns in Belgia venind din Germania doar pt ca vezi felinare pe sosele.

Conceptul de natiune s-a nascut abia acu 2-3 sute de ani cind s-au format statele nationale. Sute de ani e foarte putin in perspectiva istoriei asa ca de ce sa nu reconsideram acest concept. Poate ar trebui sa se refere doar la valori culturale, eu nu cred ca acest concept trebuie sa fie folosit pentru a obtine avantaje in favoarea unui grup de oameni si in defavoarea altui grup de oameni, asta mi se pare desuet mai ales cind am ajuns clar in aceeasi oală numita Europa.

Apartenenta la o natiune sau de ce nu la mai multe natiuni poate fi doar apartenenta la unele seturi de valori. Orice roman poate simti ca apartine si Romaniei si Europei si poate fi mindru in acelasi timp ca e oltean sau basarabean,  ca e brasovean sau constantean. Valorile culturale si morale trebuie aparate acum cu atit mai mult cu cit globalismul poate deveni un cancer, nu numai un avantaj economic. Pastrarea traditiilor e imperioasa tocmai din cauza disparitiei granitelor, din cauza omogenizarii, cu cit sint mai multi adusi la acelasi numitor comun cu atit nivelul comun e mai steril, mai scazut.

Si desigur valorile morale sint strins legate de credinta iar credinta cea mai adinca e cea care nu are limite, care e ‘mistica’. Dar dupa felul meu de a gindi, mistica acesta se leaga de probleme economice, politice, materiale, de interese si de mecanisme psihologice, sociologice. Intr-un fel gindeste un om in virful muntelui, care nu e legat atit de mult de bogatii materiale si altfel cel ce sta cocoțat pe bogatii si nu stie cum sa fure mai mult de la altii. Intr-un fel gindeste cel legat de codrii, de natura si altfel pantofarul, oraseanul care isi gaseste fericirea in mall-uri si discoteci. Felul in care consumam si apoi aruncam totul, distrugind cu nepasare echilibrul fragil al planetei este sinucidere individuala si colectiva.

Legat de mindrie si demnitate revin la diferenta esentiala intre mindrie si orgoliu. Ortodoxia ne invata smerenia, modestia, orgoliul, bogatiile materiale ne rup de bunul simt. Adevarata boala a occidentalului care vine sa corupa si sufletul ortodox al natiunii romane este materialismul, consumismul, goana dupa posesiuni, orice posesie materiala te leaga, obsesia imbogatirii materiale te face sarac spiritual, te rupe de la un echilibru natural, de la o viata in armonie cu natura si cu natura noastra profunda.

Noi trebuie sa invatam din decaderea spirituala a occidentului, in primul rind din decadenta americanilor. Este pur si simplu degradant, este evident in aproape orice film american, ar trebui sa trezeasca respingere din partea oricarui om de bun simt. Aproape toate filmele sint pline doar cu limbaj vulgar, abject, din nou si din nou aceeasi reteta penibila de violenta/sex plus citeva kitsch-uri roz-bombon asa zise morale, patriotism ieftin, sentimentalisme lacrimogene soap opera, totul foarte foarte superficial, societatea de consum in toata splendoarea ei. Chiar si desenele animate sint pline de violenta, agresivitate. Multi spun ca asta vine de la cultivarea unor porniri animalice cu un scop precis de manipulare in masa. Omul abrutizat e timpit si ca atare usor de prostit, exploatat. Masele abrutizate sint usor de manipulat. Dupa 89 s-au cultivat problemele etnice prin diversiuni, circ ca la Tirgu-Mures, ca sa se distraga atentia de la comunism, de la faptul ca cei ce au fost la putere inainte au ramas la putere si dupa 89. Abrutizarea prin consumism si agresivitate, cultivarea sistematica a pornirilor animalice este o diversiune constanta, zilnic stirile sint o avalansa de stiri de genul mama si fiica care ani de zile abuzeaza sexual impreuna de un minor. Agresivitatea cultivata face ca razboaiele ‘contra terorismului’ sa fie mai usor de inghitit, copiii sint invatati de mici sa se joace de-a impuscatul ca mai apoi sa fie carne de tun. Sistematic se macina structura morala, valori morale construite timp de mii de ani cad in desuet.

Deci sint cu totul de acord cu Attila, problemele interetnice din Romania sint o falsa problema in sec.21, in orice caz nu mai exista o problema nationala in Ardeal cum a fost acum 100-200 de ani, e vorba eventual de disfunctionalitati secundare, nu probleme esentiale. Eu nu incetez sa ma mir de cei ce se bat cu pumnul in piept, care se ingrijoreaza din cauza ‘iredentismului maghiar’, cum de acesti  ‘patrioti’ par sa uite ca jumatate din Moldova e rupta inca de Romania, cum de nu se lupta vitejii de ei pt Basarabia.

Problema noastra comuna este pierderea independentei economice si pierderea valorilor morale milenare, decadenta umana si spirituala. Acum pina nu e prea tirziu trebuie sa recunoastem adevaratele probleme si sa facem ceva sa nu ajungem sa traim din nou intr-un stat totalitar global. Eu zic ca nu sint foarte multi adevarati credinciosi ortodoxi, dar acei putini oameni sfinti intr-adevar pot sa ne arate calea pe care sa ne reintoarcem la ce am avut mai bun, la valorile pe care le pierdem zi de zi. Adevaratele noastre probleme sint mentalitatea societatii de consum care ca un cancer ne abrutizeaza si cei care profita cel mai mult de aceasta stare de lucruri. Oameni care sint atit de imbogatiti din jefuirea noastra incit noi nici nu putem sa ne imaginam, oameni pt care un presedinte american sau o regina a Angliei sint doar papusi. Sau nivelele urmatore, nivelul 2 fiind cei ce aparent conduc marea politica, nivelul 3 fiind  ceea ce vedem zi de zi la televizor, cei pe care i-am ales sa ne conduca.  Oameni fara de nici un Dumnezeu, care traiesc doar pentru putere si bani. Puterea corupe, puterea absoluta corupe total.

PS Grecia vrea sa construiasca un zid ca sa se apere de invazia musulmana, in Londra un elev din doi nu este englez, este pakistanez, african, indian sau asa ceva. In curind noi toti, si maghiarii si romanii din stirpea lui Enescu/Brincusi, vom fi minoritari in Romania.

About nagyattilapuli

Nagy Attila Puli vagyok, vallásos anarchista és a székely nemzeti anarchizmus prófétája.
This entry was posted in Alex Imreh, Romania and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s